وبلاگ آکسوما

خواص عسل آویشن

عسل آویشن

عسل آویشن از شهد گل‌های گیاه آویشن به دست می آید. گیاه آویشن از خانواده نعناع است و به دلیل گونه های مختلفی که در سراسر جهان دارد، عسلی که از گل آن به دست می آید، دارای تنوع در طعم و رنگ است. در ایران نیز گیاه آویشن در مناطق مختلفی همچون دامنه های رشته کوه البرز، مناطق مرکزی ایران، دامنه های زاگرس و دشت های استان خوزستان نیز یافت می شود.

 رنگ

رنگ عسل آویشن بستگی به منطقه تولید و مدت زمان نگهداری متفاوت است. عسل آویشن معمولاَ دارای رنگ نارنجی و به رنگ کهربایی روشن است که گاهی اوقات به قرمزی می زند.

طعم و بو

عسل های آویشن عطر و طعم شدیدی دارند که کسانی که آن را می چشند فراموش نمی کنند. عطر و بوی عسل آویشن آلی، دارای یک ترکیب فنیلی شفاف و مسخ کننده است. همچنین حاوی نت هایی از رزین منتول ( گرفته شده از روغن نعناع فلفلی یا سایر تیره نعناع) و کاج است. عطر و طعم  آن مدت طولانی تری در کام می ماند و گاه طعمی شبیه میخک دارد. عسل آویشن به دلیل محتوای بالای فروکتوز، باعث ایجاد سوزش جزئی در گلو می شود و طبع آن بسیار گرم است.

رس بستن

به ته نشین شدن و شکرک زدن عسل های طبیعی، رس بستن می گویند که این اتفاق فقط در عسل طبیعی رخ می دهد. عسل آویشن تمایل کمی به متبلور شدن دارد و هنگامی که شکرک می زند، کریستال های بزرگی تشکیل می دهد. رس بستن این عسل، بیشتر از ۸ ماه زمان می برد.

اگر پوشش گیاهی غالب یک مزرعه یا دشت از یک نوع گیاه باشد، زنبورعسل بیشتر شهد گل های همان گیاه را به عسل تبدیل می کند. به این نوع عسل “عسل تک گل” گفته می شود. برای در نظر گرفتن عسل آویشن آلی یک گل، باید حداقل 15٪ گرده آویشن  در آن  وجود داشته باشد. عسل های تگ گل، هر کدام خواص درمانی مخصوص به خود را دارند. از آنجایی که بیشتر خواص عسل وابسته به گیاه و گلی است که زنبور از آن تغذیه می کند، عسل آویشن نیز اکثر خواص دارویی گیاه آویشن را در بردارد.

خواص دارویی عسل آویشن

1. تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از دلایل کاهش سیستم ایمنی بدن، استفاده از غذاهای کم ارزش مانند فست فود، سرخ کردنی ها و نوشیدنی های مصنوعی است. آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد تولید شده توسط عواملی مانند نور خورشید، دود سیگار، آلودگی هوا، آفت کش ها، عفونت و متابولیسم کمک می کنند. این مولکول های ناپایدار در ایجاد بیماری های بیشماری همانند بیماری های قلبی- عروقی، انواع مختلف سرطان، سلولیت، آب مروارید و آسم نقش دارند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند باعث پیری زودرس پوست شوند.

استفاده از عسل طبیعی آویشن، به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی نسبت به سایر عسل های طبیعی، مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا را افزایش می دهد. عسل آویشن به همراه سایر عسلهای تیره رنگ مانند تمشک، زالزالک و عسل چوک سیاه، دارای بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی و همچنین بالاترین سطح پلی فنول و فلاونوئید است.

2. بهبود التهاب های معده و روده

عسل آویشن به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی می تواند از تحریک معده جلوگیری کند. مبتلایان به ورم معده یا زخم معده می توانند از این عسل طبیعی استفاده کرده و اثرات معجزه آسای آن را ببینند. برای این منظور روزانه یک قاشق غذاخوری عسل آویشن را با معده خالی بخورید و تا یک ساعت بعد آن غذایی نخورید.

3. خاصیت ضد سرطانی

سرطان علت اصلی مرگ و میر افراد در سراسر جهان است و پیش بینی می شود که مرگ و میرهای ناشی از این بیماری هولناک در سال های آینده افزایش خواهد یافت. نگران نباشید، خبر خوب این است که شما می توانید اقدامات زیادی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید مثل تغییر در رژیم غذایی، ورزش کردن، ترک سیگار و غیره.

به عنوان بخشی از رژیم ضد سرطانی، توصیه می شود مصرف قندهای صنعتی و شیرین کننده ها را کاهش دهید و به جای آن غذاهای سالم مانند عسل طبیعی بخورید. ماهیت عسل آویشن به گونه ای است که دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر عسل های طبیعی است و باعث کاهش دوام سلولهای سرطانی آندومتر و سلولهای سرطانی پروستات می شود.

4- ضد گلو درد و سرفه

یکی از درمان های شگفت انگیز برای درمان سرفه، برونشیت و سایر بیماریهای تنفسی، ترکیب عسل آویشن با آب لیموی تازه و آب است. برای درمان گلو دردهای عفونی، عسل آویشن طبیعی به مبارزه با باکتری ها و ویروس ها کمک کرده و از سوزش گلو جلوگیری می کند.

5. کاهش دهنده استرس

یکی از ویتامین های ضروری برای تمدد اعصاب ویتامین D است. این ماده برای سلامت ذهن نیز بسیار ضروری است و در ترمیم سلول‌ها و رشد بافت مغز نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین D می‌تواند با در فصول مخنلف به خصوص پاییز افراد را دچار افسردگی و ناراحتی کند و باعث بیماری‌های اضطرابی شدید شود. افرادی که کمبود ویتامین D دارند احساس خستگی و بی قراری می کنند. عسل آویشن طبیعی سرشار از ویتامین D است و می تواند در آرامش اعصاب بسیار مؤثر باشد.

6. کاهش دردهای قاعدگی در زنان با عسل طبیعی آویشن

درد های قاعدگی به دردهایی اشاره می‌کند که در سطح زیر و اغلب در وسط شکم و همزمان با دوران قاعدگی زنان ایجاد می‌شوند. خوردن روزانه عسل آویشن در دوران قاعدگی می تواند درد شکم را تا حد زیادی تسکین دهد.

7.تسکین درد مفاصل

 عسل آویشن به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های قوی در تسکین درد مفاصل مؤثر است. عده ای از پزشکان این خاصیت عسل را به دلیل وجود اسید فرمیک در آن می دانند. می توانید عسل را روی تکه ای از دستمال مالیده و در محل درد و تورم قرار دهید و یا صبح ها دو قاشق مرباخوری عسل آویشن بخورید.

8- دارای ترکیبات ضد آلرژی است

در طب سنتی از عسل به دلیل دارا بودن  مقدار کمی گرده، برای درمان آلرژی های بهاری استفاده می شود. کسانی که عسل را به عنوان دارویی برای آلرژی های فصلی توصیه می کنند ادعا می کنند که مصرف عسل محلی به صورت روزانه قبل از شروع فصل آلرژی می تواند به بدن افراد کمک کند تا به گرده گل عادت و از واکنش های آلرژیک بدن جلوگیری کنند. مطالعات اخیر نشان می دهد که گرده های جمع آوری شده توسط زنبورهای عسل دارای اثرات ضد حساسیت هستند و واسطه مهار اتصال ایمونوگلوبولین ها به سلولهای ماست است.

با این حال برخی از دانشمندان بر این باورند آنچه که باعث حساسیت های فصلی می شود، در گرده های گل نیست. برخی از انوع عسل، از جمله عسل آویشن، به طور طبیعی سرشار از مواد غیر از گرده هستند که ممکن است اثرات ضد حساسیت داشته باشند. به عنوان مثال، عسل آویشن در مقایسه با سایر عسل ها دارای مقادیر بسیار بالایی از کورستین است. چندین مطالعه علمی نشان داده است که کورستین قادر به کاهش واکنش های آلرژیک با تثبیت غشای سلولی ماست سل ها و بازوفیل ها است و از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کند.

علاوه بر این، گزارش شده است که عسل آویشن حاوی مقادیر زیادی اسید رزمارینیک است. مطالعات بالینی نشان می دهد که اسید رزمارینیک می تواند به سرکوب واکنش های آلرژیک کمک کند.

کلمات کلیدی : عسل آویشن / خواص عسل آویشن /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =

منوی اصلی x
X